Muu toiminta

Kourutaltta

Arkeologisen jaoston esitelmät kevätkaudella 2023

Esitelmät ovat vapaasti  seurattavissa ja alkavat verkossa klo 18. Google Meet -linkki aukeaa jo klo 17.45. Sama linkki on käytössä koko kevään ajan. Koordinaattorina toimii Jorma Ahonen (p. 0400 697518).

Linkki: meet.google.com/csa-vgct-dea

Ti 24.1. arkeologi Teemu Tiainen (Hellu Oy) esitelmöi Hartolan Muikunlahden kivikautisista löydöistä ja Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevalla Kirrin alueella tehdyistä  rautakauteen liittyvistä kaivauksista.

Ti 14.2. dos. Harri Kettunen, Virenojalta viidakkoon: kenttätyötä maya-alueella. Esitelmässä tutustutaan arkeologin arkeen viidakko-olosuhteissa Belizessä, Guatemalassa ja Meksikossa muutaman kenttätyöjakson kautta. Aiheina ovat luolatutkimus Belizessä, muinaisen sodankäynnin arkeologiaa Guatemalassa ja seinämaalausten tutkimista Meksikossa.

Ti 7.3. arkeologi Jasse Tiilikkala, Kaivaustuloksia Hartolan Kirkkolasta. Esitelmä käsittelee pääosin Hartolan Kirkkolassa sijainneen Kankaanpään autioituneen tontin kaivaustutkimuksia vuoden 2021 kesällä. Kaivauksissa löytyi rautakautinen ahjo ja merkkejä viikinkiajan asutuksesta. Lisäksi kaivauksessa tavattiin useita 1600 - 1700-luvun rakenteita ja löytöjä.

Ti 21.3. arkeologi Esko Tikkala, Päijät-Hämeen rautakausi uusien löytöjen valossa, kuinka kuva on muuttunut (vai onko se muuttunut).

Ti 4.4. FT, arkeologi, seppä Mikko Moilanen, "Säiläkirjoitusmiekat Suomessa ja Päijät-Hämeessä viikinkiajalla." Esityksessä kerrotaan yleisesti säiläkirjoitusmiekoista, niiden tutkimuksesta sekä Päijät-Hämeestä tehdyistä säiläkirjoitusmiekkalöydöistä.

Ti xx Kalle Lappinen, Sysmän löytöjä (otsikko täydentyy ja ajankohta varmentuu).