Tietoa seurastamme

Päijät-Hämeen tutkimusseura ry

Mikä tutkimusseura?

Päijät-Hämeen tutkimusseura toimii Päijät-Hämeeseen liittyvän tutkimuksen edistämiseksi ja tutkimustiedon levittämiseksi. Seura järjestää luentoja, seminaareja, tutustumismatkoja sekä harjoittaa julkaisutoimintaa.

Tutkimusseurassa toimii myös arkeologiasta kiinnostuneiden oma jaos.

Tutustu seuran sääntöihin tästä (pdf).

Tutkimusseuran historiaa

Päijät-Hämeen tutkimusseura perustettiin 30.11.1978.

Perustamiskokous pidettiin Helsingin yliopiston Lahden koulutuskeskuksessa ja paikalla oli 47 henkilöä. Perustamiskokouksen olivat kutsuneet koolle Päijät-Hämeen maakuntaliitto, Päijät-Hämeen korkeakouluyhdistys ja Lahden kauppakamari. Kokouksen puheenjohtajaksi valittiin Tapio Kivi ja sihteeriksi Jouko Heinonen.

Seuran ensimmäisen hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Arno Forsius, varapuheenjohtajaksi Erkki Kariola ja jäseniksi Kari Tavaila, Tapani Vasama, Pekka Manninen, Eeva Rissanen, Aulis Manelius, Juha Keto ja Anne Kauhanen.

Hallituksen ensimmäiseen kokoukseen 14.12.1978 osallistuivat lisäksi asiantuntijoina Jouko Heinonen ja Esko Vesikansa sekä kokouksen sihteeriksi kutsuttu Arja Pitkänen.

Tutkimusseuran tehtäviksi kaavailtiin tutkimusrekisterin ja bibliografian kokoamista, tutkimusaiheiden rekisteriä, luentosarjan organisoimista sekä julkaisutoimintaa. Julkaisutoiminnan toteuttamista varten seuran sihteeriksi valittiin Heikki Mantere.

Tutkimusseuran pitkäaikaisimpia puheenjohtajia ovat olleet Arno Forsius (1978-82, 1986-90), Birgitta Stjernvall-Järvi (1995-98, 2003-06 ja 2012-14) sekä Ville Marjomäki (2000-02, 2015-18).

Tutustu lisää:

Seuran historiaa on myös koottu Arno Forsiuksen kirjoituksiin:

Tutkimusseuran perustaminen vuonna 1978 huomioitiin hyvin myös Etelä-Suomen Sanomissa.

Ylätunnisteen kuva: Päijänteen maisemia Asikkalan Pulkkilanharjulla. Simo Räsänen. CC BY-SA 4.0.